Τι πρέπει να τρώω το βράδυ για να μην παχύνω;

Της Αμαλίας Γιωτοπούλου , Κλινική Διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc Δ/ντρια Mediterranean Diet Χαλάνδρι

 

Με αφορμή το γνωστό γνωμικό που μας συστήνει «να τρώμε το πρωί σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν πρίγκιπας, το βράδυ σα ζητιάνος», πολλοί έχουν καθιερώσει να παραλείπουν το βραδινό γεύμα και να τρώνε μόνο ένα γιαουρτάκι, ή ένα ποτήρι τσάι με 2 φρυγανιές.

Είναι όμως αυτό σωστή επιλογή;

 

Σήμερα περισσότερο από ποτέ που οι ρυθμοί είναι γρήγοροι και συχνά το κύριο γεύμα μας είναι αργά το βράδυ είναι αρκετά δύσκολο να υιοθετήσουμε τη στάση αυτή απέναντι στο φαγητό μας. Όμως, ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες μπορούμε να ακολουθήσουμε ένα υγιεινό μοτίβο ημερήσιας διατροφής με αποτέλεσμα να ενισχύσουμε σωστά τον οργανισμό μας χωρίς να τον επιβαρύνουμε με περιττές θερμίδες.

Μάλιστα πολλοί επιστήμονες υγείας υποστηρίζουν ότι θα ήταν λάθος να παραλείπουμε το βραδινό γεύμα καθώς έτσι οδηγούμε τον οργανισμό μας σε πολλές ώρες νηστείας μέχρι το πρωινό.

Το DNA μας που δεν έχει αλλάξει και τόσο με τα χρόνια, δίνει το σήμα ότι δεν μπορούμε να βρούμε φαγητό. Φανταστείτε τι γίνεται στο σώμα μας αν παραλείψουμε και το πρωινό μας γεύμα. Έτσι ο οργανισμός μας μπαίνει αυτόματα σε λειτουργία άμυνας, μειώνει τις καύσεις με αποτέλεσμα να ξεκινάμε την μέρα μας με χαμηλότερο μεταβολισμό.
Με απλά λόγια προσπαθεί το σώμα μας να κατακρατήσει όσες περισσότερες θερμίδες μπορεί από ότι φάμε την επόμενη μέρα γιατί δεν γνωρίζει αν θα ξαναβρούμε σύντομα φαγητό.

Βέβαια δεν σημαίνει ότι πρέπει απλά να φάμε πολύ το βράδυ για να μην πεινάμε την επόμενη μέρα αλλά να φάμε καλά και σωστά.

Σημαντικό συστατικό του βραδινού γεύματος πρέπει να αποτελεί κάποια πηγή πρωτεΐνης π.χ. αυγό, τυρί χαμηλών λιπαρών, φιλέτο, κοτόπουλο, μπριζόλα χωρίς τα εξωτερικά λίπη, ψάρι σε συνδυασμό πάντα με μια σαλάτα με ελαφριά σώς που θα μας δημιουργήσει κορεσμό και θα ενισχύσει τον οργανισμό με σημαντικές βιταμίνες αλλά και φυτικές ίνες για την σωστή πέψη.

Οι σαλάτες από ωμά, ψητά βραστά λαχανικά μπορούν να συνοδέψουν το πιάτο μας προσθέτοντας ελάχιστες θερμίδες αλλά πολλά θρεπτικά συστατικά. Αν νιώθετε ότι το βράδυ σας φουσκώνουν οι σαλάτες, δοκιμάστε κάποιο άλλο λαχανικό (π.χ. το μπρόκολο, το λάχανο μπορεί να σας φουσκώνει ενώ το μαρούλι, η τομάτα, τα μανιτάρια όχι) ή ψήστε τα λαχανικά σας για να γίνουν πιο εύπεπτα.!

Πρέπει ταυτόχρονα το βραδινό μας να είναι χαμηλό σε λιπαρά! Όσον αφορά σε αυτό το θρεπτικό συστατικό της διατροφής μας συμφωνούμε με το γνωμικό. Να τρώτε όσα λιγότερα γίνεται το βράδυ

Τέλος για όσους είναι λάτρεις του γιαουρτιού: είναι σίγουρα μια πολύ καλή επιλογή ειδικά αν έχουμε φάει πλούσιο μεσημεριανό γεύμα όχι όμως αν το μεσημέρι είχαμε φάει μόνο μια σαλάτα ή ένα τοστ. Τότε το μόνο που θα κάνετε είναι να καταπονήσετε το μυϊκό σας σύστημα και να αποδυναμώσετε τον οργανισμό σας.
Η δική μας πρόταση αν επιλέξετε το γιαουρτάκι για βραδινό γεύμα δοκιμάστε να ενισχύσετε το πιάτο σας με κάποιο φρούτο, ανάλατους ξηρούς καρπούς και αν θέλετε λίγο μέλι. Η κανέλα είναι μια πολύ καλή προσθήκη καθώς αποτελεί ένα ήπιο γλυκαντικό στοιχείο και συμβάλλει στη ρύθμιση του σακχάρου μας.

Τέλος αν τύχει να πεινάτε μετά το βραδινό σας γεύμα η καλύτερη επιλογή θα ήταν να πιείτε ένα ποτήρι γάλα χαμηλών λιπαρών χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή μελιού. Έχει φανεί ότι το γάλα μπορεί να ρυθμίσει το βραδινό σας σάκχαρο και να το διατηρήσει σε ικανοποιητικά επίπεδα κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Από την άλλη μεριά ας δούμε τι δεν θα επιλέγαμε για βραδινό
Σίγουρα ότι πιάτο έχει πολύ ζυμαρικό, ψωμί , πίτες, λαδερό, πίτσα και άλλα πολλά που μας προσφέρουν πολλές θερμίδες αλλά και ενέργεια λόγω των υδατανθράκων που περιέχουν. Μπορεί να αποτελούν μια καλή επιλογή για το μεσημεριανό σας γεύμα όχι όμως για το βραδινό σας γεύμα. Αν σας περισσέψει για παράδειγμα κάποιο λαδερό φαγητό θα ήταν καλύτερα να το κρατήσετε για συνοδευτικό την επόμενη ημέρα στο μεσημεριανό σας. Θα είναι σίγουρα πολύ καλύτερη επιλογή από το να το «τελειώσετε» την ίδια μέρα.