Η διατροφή μας και τα τριγλυκερίδια

Της Αμαλίας Γιωτοπούλου , Κλινική Διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc Δ/ντρια Mediterranean Diet Χαλανδρι

 

Τι είναι τα τριγλυκερίδια;

Είναι οργανικές χημικές ενώσεις, και το μόριό τους αποτελείται από ένα μόριο γλυκερόλης, ενωμένο με τρία μόρια ανώτερων λιπαρών οξέων. Από αυτήν ακριβώς τη σύνθεση λαμβάνουν και το χαρακτηριστικό τους όνομα τριγλυκερίδια. Τα διάφορα τριγλυκερίδια μπορεί να είναι στερεά στη συνήθη θερμοκρασία δωματίου, δηλαδή είναι λίπη, είτε να είναι υγρά, οπότε και αποκαλούνται έλαια.

 

Ποιοι έχουν αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων;

  • Όσοι καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλκοολούχων ποτών και απλών υδατανθράκων όπως γλυκών, παγωτών, αναψυκτικών και όπου αλλού είναι κρυμμένη μεγάλη ποσότητα ζάχαρης
  • Οι παχύσαρκοι και οι υπέρβαροι
  • Τα άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη.

Ποια συστατικά της διατροφής μας σχετίζονται με τα αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων;

Η αύξηση των τριγλυκεριδίων στο αίμα σχετίζεται με τα λίπη της διατροφής μας αλλά όχι μόνο με αυτά. Σχετίζεται και με τους υδατάνθρακες που λαμβάνουμε με την τροφή και ιδιαίτερα τον τύπο των υδατανθράκων που καταναλώνουμε. Οι σύνθετοι υδατάνθρακες (φρούτα, λαχανικά, τρόφιμα ολικής άλεσης) δεν ανεβάζουν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων εφόσον βέβαια γίνεται λογική χρήση. Αντίθετα, οι απλοί υδατάνθρακες (ζάχαρη, γλυκόζη, φρουκτόζη, λακτόζη) που όπως αναφέραμε και προηγουμένως αφορούν στα γλυκά, παγωτά, αναψυκτικά και όπου αλλού είναι κρυμμένη μεγάλη ποσότητα ζάχαρης ευθύνονται κυρίως για την αύξηση των τριγλυκεριδίων.

 

Γιατί να μειώσουμε τα επίπεδα τριγλυκεριδίων;

Τα αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων αποτελούν κριτήριο του μεταβολικού συνδρόμου και έχουν συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα.

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΡΙΓΛΥΚΕΡΙΔΙΩΝ

 

  • Μείωση του σωματικού βάρους σε περιπτώσεις παχυσαρκίας
  • Οι τροφές που πρέπει να καταναλώνονται είναι αυτές που περιέχουν καλής ποιότητας λιπαρά, όπως είναι τα μονοακόρεστα (ελαιόλαδο) ή πολυακόρεστα (τα ψάρια και οι μη επεξεργασμένοι ξηροί καρποί)
  • Περιορισμός του συνολικού λίπους της διατροφής και κυρίως αυτού που προέρχεται από τροφές ζωικής προέλευσης (κόκκινο κρέας και πλήρη γαλακτοκομικά)
  • Καθημερινή κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες (φρούτα, λαχανικά, όσπρια κλπ)
  • Περιορισμός των απλών υδατανθράκων όπως ζάχαρη, γλυκών, παγωτών κλπ
  • Δραστικός περιορισμός ή και διακοπή της κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών
  • Περπάτημα (45 λεπτά καθημερινά) ή συστηματική άσκηση.
  • Διακοπή του καπνίσματος