Η διαλλακτικότητα στη διατροφή.

Της Αμαλίας Γιωτοπούλου , Κλινική Διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc Δ/ντρια Mediterranean Diet Χαλανδρι

Συχνά ακούμε από τα μέλη μας ότι όσο ισχυρό και να είναι το κίνητρο τους για την απώλεια βάρους με στόχο την απόκτηση μια υγιούς εικόνας σώματος υπάρχουν πολλά που τους έκαναν πολλές φορές να το ξανασκεφτούν πριν μπουν στο «πρόγραμμα».

Τα περισσότερα άτομα φαίνεται να επιλέγουν να ξεκινήσουν την «αλλαγή» όταν είναι πια έτοιμοι να κάνουν παραχωρήσεις, να μειώσουν εξόδους, όταν δεν έχουν ταξίδια λόγω δουλειάς, όταν ο καιρός δεν είναι καλός και δε θα φύγουν για Σαββατοκύριακο και άλλα πολλά.

Έτσι πολλοί  διακόπτουν το πρόγραμμα τους, ή δεν αρχίζουν με φόβο ότι δεν θα είναι πιστοί στη διατροφή τους λόγω των υποχρεώσεων τους, εξόδους, κοπή πίτας, καλέσματα, γιορτές, γάμος, διακοπές κλπ. Είναι πολλοί που ξεκινούν με σιγουριά ότι πρέπει να κόψουμε και άλλο, να τρώνε λιγότερο και από όσο τους προτείνουμε  γιατί μετά θα έρθει ο γάμος, η γιορτή, το τριήμερο και θα φάνε πολύ

 

Όλα αυτά μας δημιουργούν ένα διχοτομικό τρόπο σκέψης «τώρα τρώω μετά δεν τρώω».

Και όμως η υιοθέτηση μια σωστής και ισορροπημένης διατροφής πρέπει να γίνει καθημερινή συνήθεια. Πρέπει να συνεχίζεται και τις μέρες που θα λείπουμε, θα μας καλέσουν, θα βγούμε για ποτό ή θα μας καλέσουν σε ένα γάμο. Όλα αυτά πρέπει να μάθουμε να τα αντιμετωπίζουμε και αποτελεί σημαντικό κομμάτι της εκπαιδευτικής προσέγγισης της διατροφής. Γιατί η κάθε συνεδρία είναι ένα μάθημα και όχι ένα χαρτί με μια διατροφή που μπορεί να κάνουμε ή να μην κάνουμε μέχρι το επόμενο ραντεβού μας.

 

Σε συνεργασία λοιπόν με τον/την διαιτολόγο μας πρέπει να γίνουμε διαλλακτικοί και να προσαρμόσουμε το πρόγραμμα μας για αυτές τις ιδιαίτερες μέρες χωρίς να σταματήσουμε τη διατροφή μας. Με μικρές προσαρμογές στο πρόγραμμα της διατροφής μας μπορούμε να αλλάξουμε και να διατηρήσουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε χωρίς να αποκλειόμαστε από τις κοινωνικές μας εξόδους. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε την αλλαγή στις συνήθειες μας, το σώμα μας, το βάρος μας, την υγεία μας για μια ζωή!

 

Το μυστικό? Αλλάξτε κάτι την επόμενη ημέρα αφαιρέστε μια φέτα ψωμί από το δεκατιανό σας ή φάτε φρούτα στα ενδιάμεσα. Ενισχύστε το γεύμα σας με σαλάτες, μειώστε το λάδι και το αλάτι αρκετά για μια ή δυο μέρες μετά τις εξόδους. Πιείτε πολύ νερό και συνεχίστε το πρόγραμμά σας. Ανταλλάξτε ένα γεύμα σας με μια πολύσαλάτα με ασπράδια, γαλοπούλα βραστή, κατίκι ή ανθότυρο και ψωμί ολικής άλεσης. Μην φάτε  μόνο ένα γιαουρτάκι  γιατί την επόμενη ημέρα ακόμα και αν η ζυγαριά σας δείξει κάτω, τις επόμενες μέρες ότι και να φάτε ακόμα και ένα διαιτητικό πιάτο θα σας δείξει και πάλι πάνω η ζυγαριά. Δεν θέλει να κάνετε ακραίες αλλαγές αλλά μικρές και για περισσότερες μέρες. Αν για παράδειγμα φύγατε ένα τριήμερο και φάγατε, ήπιατε, γλυκά αλμυρά, λιπαρά, ποτά κλπ. μην περιμένετε να τα χάσετε σε μια μόνο ημέρα. Δώστε χρόνο να προσαρμοστεί ο οργανισμός σας ξανά στην διατροφή που ακολουθούσατε. Τρεις μέρες φάγατε παραπάνω, τρεις μέρες ακολουθείστε ξανά το πρόγραμμά σας όπως σας έχει συμβουλεύσει η διαιτολόγος σας. Δεν χάσατε κάτι με μία μόνο εβδομάδα, αντιθέτως παρατηρήσατε τον εαυτό σας πόσο χρόνο θέλει να επανέλθει και ανακαλύψατε μαζί με τη διαιτολόγο σας λύσεις για κάθε πιθανή έξοδο στο μέλλον.

Μείνετε λοιπόν κοινωνικά ενεργοί για να μπορέσετε να υιοθετήσετε μια για πάντα μια ισορροπημένη διατροφική συμπεριφορά

Παρακάτω σας δίνουμε μερικά tips για κάθε περίπτωση

 

Ταξίδι επαγγελματικό: Προμηθευτείτε τα ενδιάμεσα γεύματα: αν δεν μπορείτε να βρείτε κάποιο φρούτο ή χυμό εκεί που θα πάτε πάρτε μαζί σας τα δικά σας υγιεινά σνακ, όπως παστέλι, ανάλατους ξηρούς καρπούς και δαμάσκηνα αποξηραμένα.

Αντικαταστήστε με τα υγιεινά σνακ ακόμα και το γεύμα του αεροπλάνου ή επιλέξτε τι δεν θα σας βγάλει πολύ εκτός του προγράμματός σας

Επιλέξτε ένα πρωινό πλούσιο σε πρωτεΐνη όπως το αυγό, το τυρί σε συνδυασμό με λίγους υδατάνθρακες 1 φρυγανισμένη φέτα ψωμί και ένα χυμό φρούτων

Αν έχετε προγραμματισμένο βραδινό γεύμα φάτε το μεσημέρι ελαφριά ή ενώστε το δεκατιανό με το μεσημεριανό τρώγοντας κατά τις 12-13:00 ένα γευστικό σάντουιτς με κάποια ελαφρύ ρόφημα είτε χυμό είτε κάποιο ιδιαίτερο τσάι και συνεχίστε μέχρι το κύριο βραδινό σας γεύμα με ελαφριά σνακ.

 

Ταξίδι αναψυχής: Ότι αναφέρουμε και παραπάνω είναι κάποιες καλές επιλογές για ένα ταξίδι στο εξωτερικό ή ακόμα και στο εσωτερικό. Με προσοχή στο πρωινό, μην ξεχνάτε τα σνακ. Σίγουρα σε αυτήν την περίπτωση τα πράγματα είναι πιο εύκολα γιατί δεν θα έχετε απαραίτητα κάποιο συγκεκριμένο γεύμα αλλά θα μπορείτε να επιλέξετε εσείς. Ένα πλούσιο βραδινό ή μεσημεριανό και ένα δεύτερο γεύμα πιο ελαφρύ. Και γλυκό θα φάτε. Όμως είναι η κατάλληλη ευκαιρία και για άσκηση, για μια ωραία βόλτα με τα πόδια ώστε να εξερευνήσετε την πόλη ή το χωριό που θα επισκεφτείτε. Ταξίδι αναψυχής είναι άλλωστε, δοκιμάστε νέες γεύσεις αλλά και δραστηριότητες

 

Έξοδος για ποτό: Δίαιτα και ποτό πάνε μαζί; Γιατί όχι; Επιλέξτε ένα ποτό που σας αρέσει. Ακόμα και τα σύνθετα cocktail μπορούν να έχουν λιγότερες θερμίδες. Συμβουλευτείτε το μπάρμαν αν μπορείτε να δοκιμάσετε κάτι χωρίς ζάχαρη. Αν έχετε την επιλογή για ένα ποτό με φυσικό χυμό lime και bitters. Αν θα πιείτε περισσότερες από μια φορές αφαιρέστε κάτι την επόμενη ημέρα, μια μικρή αλλαγή. Μην πάτε νηστικοί για ποτό γιατί τότε είναι που δε θα φταίνε οι θερμίδες του ποτού αλλά των ξηρών καρπών που θα καταναλώσετε.

 

Κάλεσμα σε σπίτι: «Μια φορά στο τόσο γίνεται, γιατί να μην δοκιμάσω απ’ όλα;» Και αν γίνει και το επόμενο σαββατοκύριακο; Τι γίνεται; Δεν είναι κρίμα να κάνετε τόση προσπάθεια 6 μέρες την εβδομάδα και την έβδομη να χαλάτε το πρόγραμμα της διατροφής σας; Μάθετε να κάνετε σωστές επιλογές. Όπως αναφέραμε και παραπάνω καλό θα ήταν να μην αποφύγετε το ραντεβού με τον/την διαιτολόγο σας. Μαζί θα βρείτε τις λύσεις για την επόμενη φορά. Σας αρέσει το σουφλέ με τα μακαρόνια ή η σπανακόπιτα της μαμάς; Καλύτερα να τα καταναλώσετε λοιπόν σαν κύριο γεύμα και να αποφύγετε το ψητό για μια φορά. Μετά δε θα σας λείπουν και θα μπορέσετε να καταναλώσετε το ψητό με τη σαλάτα σας την επόμενη ημέρα για αποτοξίνωση.

 

Κάλεσμα σε γάμο: Στο τραπέζι του γάμου σίγουρα είναι πολλές φορές δύσκολη η επιλογή. Θα φάμε για να γιορτάσουμε με τους φίλους ή τους συγγενείς μας, θα πιούμε στη χαρά τους. Δεν μπορούμε να το αποφύγουμε όπως μπορούμε σε ένα απλό κάλεσμα στο σπίτι. Όμως θα ήταν καλό να αποφύγουμε τις περιττές θερμίδες. Αφού ξέρετε ότι ο μπουφές αργεί να ανοίξει καθώς περιμένουμε τη νύφη και το γαμπρό.. Φάτε κάτι πριν πάτε. Δε λέμε να φάτε μια σαλάτα που μπορεί να σας «πρήξει» και να μην δείχνει ωραίο  το φόρεμά σας αλλά μια ομελέτα ή 2 αυγά βραστά με τοματοσαλάτα σίγουρα θα σας κόψει την όρεξη. Επίσης, αν θέλετε μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα στην τούρτα και στο ποτό. Τι από τα δύο θέλετε ποιο πολύ; Αν δεν μπορείτε να αντισταθείτε κάντε αλλαγές στο πρόγραμμα της επόμενης ημέρας

 

Μεζεδοπωλείο: Η ποικιλία στη διατροφή κάνει σίγουρα καλό. Στο μεζεδοπωλείο όμως οι επιλογές είναι περισσότερο παχυντικές από κάποια ταβέρνα ή εστιατόριο. Τηγανητά και ποτό τα πρώτα που θα μας δυσκολέψουν στην απώλεια βάρους. Αν είναι για μια φορά το μήνα μπορείτε να το διορθώσετε τις επόμενες μέρες. Αν όμως συνηθίζετε με την παρέα σας κάθε σαββατοκύριακο; Επιλέξτε ποικιλία θαλασσινών  ή  κρεατικών και φάτε απεριόριστα από τα ψητά στη σχάρα. Όσον αφορά στην ποικιλία, επιλέξτε περισσότερες από μια σαλάτες, όπως χόρτα, αγγουροντομάτα, μανιτάρια σχάρας, λάχανο-καρότο, πατατοσαλάτα, μελιτζανοσαλάτα κλπ. Αν σας αρέσει το τυρί δοκιμάστε για μία φορά να μην φάτε κρέας αλλά σαλάτες, γραβιέρα και 1-2 ποτηράκια κρασί.