Για να αλλάξεις το σώμα σου εκπαίδευσε το μυαλό σου

Της Αμαλίας Γιωτοπούλου , Κλινική Διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc Δ/ντρια Mediterranean Diet Χαλάνδρι

 

Δεν είναι μόνο θέμα θέλησης ούτε μόνο θέμα αδυναμίας, είναι κατά βάση μια αίσθηση επιβίωσης του ανθρώπου να τρώει συγκεκριμένες ποσότητες φαγητού καθημερινά. Είναι βιολογική μας τάση να μην ανεχόμαστε τη στέρηση καθώς το αίσθημα της πείνας  μας δεν προέρχεται στην πραγματικότητα από το στομάχι αλλά από το μυαλό μας και συγκεκριμένα από τις χημικές ουσίες που παράγει ο εγκέφαλός μας. Τρώμε λοιπόν γιατί πάνω απ’ όλα το έχουμε ανάγκη.

 

Ο οργανισμός μας όμως δεν μπορεί να ξεχωρίσει πότε μειώνουμε τις θερμίδες για να χωρέσουμε στο αγαπημένος μας ρούχο και πότε λιμοκτονούμε πραγματικά. Έτσι, αντιδρά και μαθαίνει να αποθηκεύει μεγαλύτερο ποσοστό από τις λιγότερες θερμίδες που του δίνετε. Αποφύγετε λοιπόν τις στερητικές πολύ χαμηλών θερμίδων δίαιτες

Σε συνεργασία με το σώμα σας πρέπει να βρείτε τη λύση για να αλλάξετε τις συνήθειες σας μια και καλή. Το να ξέρετε τι θα φάτε, τι ώρα και πού χρειάζεται προνοητικότητα και προγραμματισμό.

 

Πρώτα απ’ όλα κατανοήστε τη σχέση σας με το φαγητό, δηλαδή το λόγο που τρώτε κάθε φορά.

 

Τρώτε ακόμα και αν δεν πεινάτε;,

Καθαρίζετε πάντα το πιάτο σας;

Τρώτε όταν νιώθετε μοναξιά ή είστε κουρασμένοι,

Τρώτε τα αγαπημένα σας φαγητά σε μεγάλες ποσότητες και γρήγορα όταν είστε μόνος;.

 

Αν απαντήσατε θετικά σε κάποια από αυτά τα ερωτήματα τότε κατά πάσα πιθανότητα τρώτε για συναισθηματικούς λόγους. Η λύση είναι να αναγνωρίσετε τα ερεθίσματα που σας κάνουν να τρώτε σε αυτές τις περιπτώσεις και να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματα που κρύβονται πίσω  από αυτά με άλλους τρόπους.

 

Όσον αφορά στο πρώτο ερώτημα, σύμφωνα με μία μελέτη που έγινε στον Καναδά, το 97% των γυναικών και το 68% των ανδρών έχουν λιγούρες, δηλαδή μια έντονη επιθυμία για συγκεκριμένη τροφή ή τύπο φαγητού. Αυτές οι λιγούρες μάλιστα φάνηκε ότι είναι πιο συχνές στην αρχή μια δίαιτας και έχουν καθαρά συναισθηματικά αίτια.

Πολλοί για να διορθώσουν αυτό το συναίσθημα τρώνε  πρώτα άλλες τροφές προσπαθώντας να υπερνικήσουν τη λιγούρα καταλήγοντας στο τέλος να φάνε πολύ περισσότερο φαγητό χωρίς να καταφέρουν τελικά να αποφύγουν να φάνε και την αγαπημένη τους λιχουδιά.

Τώρα αν είστε στην κατηγορία των ατόμων που δεν αφήνουν τίποτα στο πιάτο τους έχετε σίγουρα χάσει την αίσθηση του μηχανισμού της πείνας, με αποτέλεσμα να χάσετε όχι μόνο το μέτρο αλλά τη δυνατότητα να αναγνωρίζετε πότε χορτάσατε πραγματικά. Δεν σημαίνει ότι πρέπει να καταβροχθίζετε το νόστιμο φαγητό σας λες και δεν θα το ξαναβρείτε. Αν πάλι δεν μπορείτε να το ελέγξετε προσπαθήστε την επόμενη φορά να παραγγείλετε μια μικρότερη μερίδα.

Όσον αφορά στα πιο δύσκολα συναισθήματα, αυτά της μοναξιάς και του άγχους πολλοί θεωρούν αδύνατο να τα ελέγξουν.

Όταν είμαστε συναισθηματικά φορτισμένοι υπερκαταναλώνουμε φαγητό και μάλιστα έχει φανεί όχι τόσο τις ώρες των κύριων γευμάτων όσο στα ενδιάμεσα τα λεγόμενα σνακς. Καταγράψτε τι φάγατε τις τελευταίες 3 μέρες και προσπαθήστε να σχολιάσετε κάθε τι που φάγατε με μια λέξη. Πόσες φορές χρησιμοποιήσατε τη λέξη θλίψη, θυμό, μοναξιά, κούραση ως την αιτία που σας οδήγησε να φάτε κάτι. Αφιερώστε λοιπόν χρόνο στον εαυτό σας και παρατηρείστε εάν το συναίσθημα και όχι η πείνα σας κάνουν να θέλετε να φάτε.

Τέλος προσπαθήστε να διώξετε κάθε αίσθημα ενοχής που έχετε για το φαγητό, που σας δημιουργήθηκε το διάστημα που κάνατε δίαιτα ή κάθε φορά που προσπαθήσατε να μπείτε σε ένα πρόγραμμα διατροφής και δεν τα καταφέρνατε.

Σταματήστε να ακούτε του φίλους, τις διαφημίσεις που σας φωνάζουν μην φας εκείνο μην φας το άλλο έχει πολλές θερμίδες ή αν το φας αυτό θα πάει κατευθείαν στην κοιλιά σου σαν λίπος

Τα αρνητικά αυτά συναισθήματα θα οδηγήσουν σίγουρα σε αρνητικές συμπεριφορές και όπως συχνά αναφέρουν οι ψυχολόγοι οι αρνητικές αντιλήψεις μπορεί συχνά να γίνουν πραγματικότητα. Οδηγείστε έτσι στο λάθος συμπέρασμα του γνωστού όλα ή τίποτα , καλό ή κακό που δεν έχει θέση σε ένα μακροχρόνιο ισορροπημένο διαιτολόγιο.

Καταλήγετε λοιπόν σε αυτό που αναφέραμε και παραπάνω να τρώτε μόνος για την ακρίβεια να καταβροχθίζετε μεγάλες ποσότητες του απαγορευμένου φαγητού ενώ μπροστά σε άλλους τρώτε μόνο υγιεινά τρόφιμα.

 

Να θυμάστε ότι εάν τρώτε ακόμα και αν δεν πεινάτε δεν είστε οι μόνοι Πολλοί το κάνουν. Ξεκινήστε λοιπόν την προσπάθεια καταγράφοντας τα συναισθήματά σας. Διαχειριστείτε πρώτα αυτά, για παράδειγμα τους λόγους για τους οποίους είστε αγχωμένος.

Επανεκπαιδεύστε τον εαυτό σας να αναγνωρίζει το αίσθημα της πείνας.

Να τρώτε τακτικά γεύματα και όχι με βάση την ώρα της ημέρας.

Να καταφέρετε εντέλει να τρώτε όταν το νιώθετε και να σταματάτε όταν είστε ικανοποιημένος.

Το πιο απλό πρώτο βήμα την επόμενη φορά που θα πεινάσετε είναι να περιμένετε 10-15 λεπτά. Αν ακόμα πεινάτε τότε φάτε κάτι, αν όχι τότε μπερδέψατε το αίσθημα της πείνας με κάποιο άλλο συναίσθημα.

Πείτε όχι στο υπερβολικό φαγητό και επαναπροσδιορίστε τη σχέση σας μαζί του.

 Είτε θέλετε να χάσετε βάρος είτε να διατηρηθείτε στα νέα σας κιλά η πιο σημαντική κίνηση που πρέπει να κάνετε είναι να φτιάξετε τη σχέση σας με το ψυγείο σας.